Home » De relatie tussen Social Media en depressieve klachten neemt toe!

De relatie tussen Social Media en depressieve klachten neemt toe!

Gepubliceerd op 21 januari 2021 om 13:28

In de afgelopen jaren zijn platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Whatsapp, Snapchat, gevolgd door de nieuwkomers TikTok en Onlyfans niet meer weg te denken. Het is uitgegroeid tot een dagelijkse bezigheid en een belangrijk onderdeel van de maatschappij. Maar de enorme toenamen van deze sociale platformen heeft ook een schaduw kant en dat is vooral merkbaar bij jongeren vanaf 12 jaar en volwassenen tot een jaar of 35. De druk om aan deze platformen deel te nemen, wordt steeds groter. De waardering en het aantal Likes wordt steeds belangrijker en vaker geassocieerd met je werkelijke zelfbeeld. Zelfs Bekende Nederlanders met voldoende volgers en een super mooi profiel zijn nog ontevreden over het aantal Likes of comments onder hun Post. Deze trend is zorgelijk!

Er veel discussie over hun invloed op de geestelijke gezondheid, het zelfbeeld, verslaving en het welzijn van mensen die langere tijd deelnemen aan sociale platformen. Nieuw onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) laat een verband zien tussen passief en actief gebruik van sociale media kanalen en welke symptomen hieraan te grondslag liggen zoals depressieve klachten, eenzaamheid, vermoeidheid, prestatiedruk, laag zelfbeeld enz. De waardering van anderen wordt binnen deze platformen wel heel belangrijk gemaakt. Ook de druk om perfect te zijn en het leukste leven te hebben, met de mooiste outfits en looks is een boosdoener. Veel meisjes en vrouwen gebruiken regelmatig prachtige filters om zichzelf nog mooier voor de dag te laten komen of gaan zelfs een stapje verder en posten steeds meer blote foto's om voldoende Likes te krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat volwassenen die niet echt opgegroeid zijn met socialmedia en nu wel social media gebruiken minder gevoelig zijn voor de prikkels en standaarden die deze platformen afgeven. Maar de nieuwe generatie kinderen en jong volwassen die al op jonge leeftijd zich spiegelen aan deze media vormen, kunnen hier echt schade door oplopen.


«   »